Határtalanul! 2023. október 2-6.

A Határtalanul! program keretében, melyet a Miniszterelnökség Nemzetpolitikáért Felelős Államtitkársága megbízásából a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. mint támogató hirdetett meg, 7. osztályosaink Hobol és Dencsháza 7. osztályos tanulóival erdélyi kiránduláson vehettek részt. A 2023. október 2. és 6. között megvalósult program címe: Magyarok hídja, avagy hozzuk közelebb Székelyföldet! A „Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek” támogatási cél megvalósítása érdekében a pályázaton 4.796.000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesültünk.

Az utazás legfontosabb eredményei, tapasztalatai

Az elsődleges célunk, hogy ne csak a könyvekből és a tanórákon elhangzottakból tanuljuk, hanem átéljük és a megtapasztaltakból érezzük az együvé tartozást, megértsük a más országokban élő magyarok gondolkodásmódját, céljait, hazafias eszméit, teljes mértékben megvalósult. Ebben nagy szerepet játszott, hogy a tanulók maguk készültek fel egy-egy helyszín bemutatására a többieknek, így még behatóbban tanulmányozhatták a helyi sajátosságokat, ok- okozati összefüggéseket. A magyarság tudat megerősítésében nagyon fontos szerepe volt annak is, hogy a helyi, csíkrákosi Cserei Mihály Általános Iskola tanulóival töltött közös program alatt a gyerekek más megvilágításból láthatták a magyar lét és a magyarság kérdését. A helyi gyerekek közül, többen is esténként ellátogattak a szálláshelyünkre és közös programokat szervezve múlatták az időt. A gyerekek között több máig tartó barátság alakult ki, hiszen a közösségi média segítségével vannak, akik még mindig tartják a kapcsolatot.

Beszámoló a gyerekek által megfogalmazottak alapján

1. nap

Nagyon korán indultunk, ezért korán kellett kelnünk. Ez nem volt nehéz, mert az izgatottságtól amúgy sem tudtunk aludni. Tudtuk, hogy sokat fogunk utazni, erre igyekeztünk lelkileg is és enni- innivalókkal is felkészülni. Többször megálltunk út közben. A nagylaki határátkelőnél mentünk át Romániába.

Késő délután, 18 órakor értünk Torockóra, ahol egy bicsérdi tanuló, Peti megtartotta a kiselőadását a faluról. Végig sétáltunk a faluban, sokat fotóztunk. Csodaszépek voltak a házak és a kapuk. Megcsodáltuk a házak fölé magasodó hegyet, ahol kétszer kel fel a nap. Késő este értünk Csíkrákosra, ahol meleg vacsorával vártak bennünket. A szállást 10.30 után foglaltuk el. Tiszta, rendezett és meleg szobák fogadtak bennünket.

2. nap

A reggeli nagyon bőséges és finom volt. Bementünk a helyi iskolába, ahol találkoztunk az erdélyi gyerekekkel. Beszélgettünk és ismerkedtünk velük. Gyorsan találtunk közös témákat. A faluközpontjában lovasszekerekre ültünk és fél óra kocsizás után megérkeztünk a Hargita egyik völgyébe. Csapatépítő foglalkozást tartott nekünk egy helyi fiatal, Tihamér. Bográcsos gulyást ettünk a szabadban. Az idő csodálatos volt, sokat futkároztunk a domboldalon. Sajnos nem láttunk medvét, pedig nagyon készültünk rá. Hiába figyeltük a messzeséget.

Koradélután megnéztük a bogáti kápolnát. Miután visszaérkeztünk a faluba, fociztunk a helyi gyerekekkel az iskola udvarán.

3. nap

Ez volt az a nap, amikor a leggyönyörűbb helyeken jártunk. A Békás- szorosba mentünk túrázni. Nem tudtunk betelni a látvánnyal. Itt történt egy sajnálatos esemény. Az egyik osztálytársunk lecsúszott az útról, és nagyon veszélyes helyzet alakult ki. A tanárok segítségével sikerült a nagyobb bajt megakadályozni, így néhány horzsolással, és nagyobb ijedséggel sikerült megúszni a dolgot. A Békás-szorosnál, Karina felolvasta a szoroshoz kapcsolódó tudnivalókat. Gyalogosan végig sétáltunk a hegyek között, majd megkerestük a Magyarok-hídját. Itt Nóra elmesélte a hídhoz kapcsolódó érdekességeket. Átmentünk egy függőhídon, mely nagy élmény volt. Délután megálltunk a Gyilkos-tónál. Itt Nina mesélt a tó keletkezéséről.

4. nap

A következő napot a csíksomlyói templom megtekintésével kezdtük. Utána Csíkszereda, Mikó-vára következett. Ott egy múzeumpedagógus mesélt nekünk a székelyekről és Erdélyről. A kiállítás nagyon jó volt. Szépvízen, a Határőr Múzeumban voltunk délután. Nagyon hosszú, de tartalmas volt a foglalkozás, amit egy bácsi tartott. Megismertük a székek eredetét.  Ezután a csíkrákosi templomban voltunk. Keletkezéséről, történeteiről hallgattunk egy rövid beszámolót a helyi tanítónőtől. Egy helyi fafaragó bácsit is meglátogattunk, aki székelykapukat készít. Nagyon tartalmas, hosszú napunk volt.

5. nap

Utolsó napunkhoz értünk, reggel korán elhagytuk a szálláshelyet, és elindultunk hazafelé. Sajnos most nem volt időnk a szokásos reggeli elfogyasztására, csak később tudtunk enni, amikor megállt a buszunk. Arad volt az utolsó megállónk, mert ekkor éppen október 6. volt, és megkoszorúztuk az aradi  vértanúk emlékművét. Néhány emlékező szó után folytattuk utunkat.

Hazatérésünk után sokat meséltünk az otthoniaknak, és megmutattuk a fényképeket is. Akik otthon maradtak, irigykedve hallgatták történeteinket. Mindenki nagyon jól érezte magát, és valószínű, hogy sokaknak ez volt az egyetlen lehetősége, hogy Erdélybe eljusson.